Schoolbezoek


Wilt u met uw school het museum bezoeken of bent u benieuwd wat het museum voor uw school kan betekenen, neem dan contact op met onze medewerkers. Ze denken graag met u mee. Er zijn diverse praktische en creatieve workshops en rondleidingen voor PO en VO die naar de wens van de school op maat gemaakt kunnen worden.
Schoolbezoek aan Het Spinozahuis
Schoolbezoek aan Het Spinozahuis

Om deel te kunnen nemen aan de democratische en pluriforme samenleving van vandaag moeten leerlingen vaardigheden aanleren die nodig zijn om zichzelf op een goede manier te informeren. Ze moeten feiten en meningen kunnen onderscheiden en op een constructieve manier deelnemen aan een discussie. Vaardigheden die tijdens een bezoek aan het museum aan de orde komen en op een creatieve manier ingezet worden.

De leerlingen maken tijdens hun bezoek kennis met de belevingswereld van Spinoza. Ze leren meningen en perspectieven te verkennen en hun plek te bepalen ten opzichte van anderen in een pluriforme samenleving.

Programma en thema’s

Spinoza en de verlichting

Doelgroep: Voortgezet onderwijs VMBO-T Havo VWO
Canonvenster: Spinoza
Tijdvak: Tijd van regenten en vorsten, de verlichting
Tijdsduur: 1 ½ uur


Tijdens het bezoek staat Spinoza en de periode waarin hij leefde centraal. Na een korte inleiding op het leven en werk van Spinoza maken leerlingen kennis met de periode van de verlichting.

Lesdoelen

  1. Leerlingen weten wie Spinoza is en waarom hij een belangrijke filosoof is.
  2. Leerlingen ontdekken waarom Spinoza vandaag nog steeds actueel is.
  3. Leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen en  met redenen en argumenten te reageren.
  4. Leerlingen ontdekken hoe Spinoza dacht over democratie, tolerantie en bijgeloof.
  5. Leerlingen kunnen Spinoza en zijn invloed in de tijd van de verlichting plaatsen.

In de les komen houding en vaardigheden aan de orde die belangrijk zijn bij het filosoferen zoals luisteren naar elkaar, onderzoeken, verwoorden van het eigen standpunt, vragen stellen en je in de ander kunnen inleven.

Aan de hand van het levensverhaal van Spinoza zullen ze ontdekken wat de gevolgen zijn geweest voor hem. En waarom hij koos voor Caute; voorzichtigheid. We maken kennis met de periode van de verlichting en plaatsen Spinoza in deze tijd.

Onbekend maakt onbemind

Doelgroep: VO onderbouw & groep 7/8 PO is er een aangepaste versie
Canonvenster: Spinoza
Tijdvak: Tijd van regenten en vorsten
Tijdsduur: 1 ½ uur


In deze les staat Spinoza en de kunst van het filosoferen centraal. Na een korte inleiding op het leven en werk van Spinoza maken leerlingen kennis met de basisprincipes van filosofie.

Lesdoelen

  1. Leerlingen weten wie Spinoza is en waarom hij een belangrijke filosoof is.
  2. Leerlingen ontdekken waarom Spinoza vandaag nog steeds actueel is.
  3. Leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen en  met redenen en argumenten te reageren.
  4. Leerlingen ontdekken hoe Spinoza dacht over democratie, tolerantie en bijgeloof.

In de les komen houding en vaardigheden aan de orde die belangrijk zijn bij het filosoferen zoals luisteren naar elkaar, onderzoeken, verwoorden van het eigen standpunt, vragen stellen en je in de ander kunnen inleven.

Het moeilijkste stapje voor leerlingen zal zijn het geven van redenen of bewijs voor de eigen standpunten. Aan de hand van het levensverhaal van Spinoza zullen ze ontdekken wat de gevolgen zijn geweest voor hem. En waarom hij koos voor Caute; voorzichtigheid.

Telescopen en Lenzen

Doelgroep: Groep 7/8 PO
Canonvenster: Spinoza en Christiaan Huygens
Tijdvak: 1629 – 1677
Tijdsduur: 1 ½ uur


Tijdens deze activiteit staat het verhaal van Spinoza en de wetenschap centraal. Na een korte inleiding over het leven van Spinoza in Rijnsburg en zijn beroep lenzen slijpen maken de leerlingen kennis met de sterrenkunde en de telescoop.

Lesdoelen

  1. Leerlingen maken kennis met Spinoza en zijn beroep lenzen slijpen.
  2. Leerlingen leren hoe een draaibare sterrenkaart werkt.
  3. Leerlingen maken kennis met de beginselen van de sterrenkunde.
  4. Leerlingen maken kennis met de telescoop en leren hoe je de telescoop kunt gebruiken.
  5. Leerlingen doen ervaring op met het ontwikkelen van een wetenschappelijke houding.

Tijdens deze activiteit wordt er kennisgemaakt met de wetenschap. Het aanleren van een wetenschappelijke houding begint met vragen stellen en nieuwsgierig zijn. Aan de hand van het verhaal van Spinoza ontdekken de kinderen hoe een onderzoekende houding helpt om kennis te vergroten. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met een draaibare sterrenkaart en de telescoop / microscoop.

Filosoferen kun je leren

Doelgroep:  Groep 7/8 PO
Canonvenster: Tijd van regenten en vorsten
Tijdvak: 1600 – 1700
Tijdsduur: 1 ½ uur


In deze les staat Spinoza en de kunst van het filosoferen centraal. Na een korte inleiding op het leven en werk van Spinoza maken leerlingen kennis met de basisprincipes van filosofie.

Lesdoelen

  1. Leerlingen weten wie Spinoza is en waarom hij een belangrijke filosoof is.
  2. Leerlingen ontdekken waarom Spinoza vandaag nog steeds actueel is.
  3. Leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen en  met redenen en argumenten te reageren.
  4. Leerlingen ontdekken hoe Spinoza dacht over democratie, tolerantie en bijgeloof.

In de les komen houding en vaardigheden aan de orde die belangrijk zijn bij het filosoferen zoals luisteren naar elkaar, onderzoeken, verwoorden van het eigen standpunt, vragen stellen en je in de ander kunnen inleven.

Het moeilijkste stapje voor leerlingen zal zijn het geven van redenen of bewijs voor de eigen standpunten. Aan de hand van het levensverhaal van Spinoza zullen ze ontdekken wat de gevolgen zijn geweest voor hem. En waarom hij koos voor Caute; voorzichtigheid.

Praktische informatie

Schoolbezoeken kunnen plaatsvinden op maandag tussen 9.30 en 17.00 uur en op de overige dagen tussen 9.00 uur en 13.00 uur.

Maak wensen ten aanzien van datum, tijdsblok en invulling van het schoolbezoek kenbaar in een e-mail aan . Een medewerker van Museum Het Spinozahuis neemt dan contact op. In overleg met het museum wordt vervolgens de invulling van het schoolbezoek vastgesteld. Onze rondleidingen zijn gratis voor basisscholen in Katwijk. Voor andere scholen wordt de vergoeding vooraf in overleg vastgesteld.